Hvad er Google AdWords? Klogere på 5 minutter

adwords

3 år siden |  0 comments  |  Top-indlæg

Som virksomhedsejer er du måske stødt på termen ’Google AdWords’ før, men hvad dækker det egentlig over? Kort fortalt er Google AdWords alle de betalte
annoncer, du ser i Googles søgeresultater.

De betalte annoncer er de tre øverste over de organiske søgeresultater samt alle annoncerne ude i højre side.

Disse annoncer er oprettet via en konto hos Google AdWords, hvor fra de også bliver administreret. Du kan selv oprette annoncer og kampagner for din
virksomhed, eller du kan lade en konsulent eller et marketingbureau hjælpe dig med opgaven.

Selvom Google AdWords som udgangspunkt er relativt enkelt at benytte, foregår der alligevel en del komplicerede ting i maskinrummet. Det bliver særlig
avanceret, hvis du skal have det fulde udbytte ud af dine annoncekroner:

Google er gud og relevans er hans bibel


For at få succes med dine annoncer og kampagner kræver det nemlig, at du målretter disse til din målgruppe så præcist som overhovedet muligt. Dernæst
spiller relevans i dine annoncer en stor betydning for successen.

Du skal huske på, at Google er en søgemaskine, som lever af at levere hurtige, præcise og ikke mindst relevante søgeresultater til deres
besøgende. Der er intet værre for en potentiel kunde at få vist noget irrelevant og ubrugbart i Google, når vedkommende søger efter noget helt andet.

Det kender du sikkert fra dig selv – ikke sandt? Godt så, moving on.

Hvorfor er Google AdWords en lukrativ form for online marketing?


Der er en meget entydig grund til, at så mange danske og udenlandske virksomheder poster milliarder af marketingkroner i Google AdWords-kampagner hvert
eneste år. Det er nemlig hamrende effektivt og lukrativt i forhold til f.eks. avisannoncer, biografspots og lignende.

Og hvorfor er det så det? Jo, ser du:

Når du fører digitale annoncer og kampagner på nettet – navnlig med Google AdWords – så har du alverdens data og statistik til rådighed. Al den data og
statistik bruger du så meget, du overhovedet kan, hver gang du laver nye kampagner, retter til i de gamle og eventuelt overvejer, hvilke der skal skrottes
helt.

Den mulighed og tilgængelighed har du slet ikke på samme måde med andre former for markedsføring. Og det er lige præcis dét, der gør AdWords så effektivt:

Virker det, så gør det endnu bedre og fortsæt – virker det ikke, så drop det. Og du kan som sagt se resultaterne hurtigt og kontant.

Hvem kan bruge Google AdWords?


Hvilke virksomheder kan så med fordel benytte sig af Google AdWords? Det korte svar er: Alle.

Ja, du læste rigtigt. Alle virksomheder kan som udgangspunkt få en masse positivt ud af at bruge Google AdWords – om det så er omsætning, branding eller
begge dele.

Kunder i alle mulige og umulige brancher og nicher søger dagligt efter produkter og ydelser via Google. Det kan være Bent på 32 fra Hillerød, som mangler
en ny boremaskine; den sælger du i din webshop, og derfor skal du være synlig med Google annoncering i Bents søgeresultater.

Det kan også være Dorthe på 59 fra Nakskov, som søger efter en lokal elektriker. Du er denne elektriker, og derfor sørger du for, at dine annoncer bliver
fundet på søgninger som f.eks. ’elektriker i Nakskov’, ’billig elinstallation Nakskov’, eller hvad pokker Dorthe på 59 nu måtte finde på at søge efter.

Google AdWords er gratis. Næsten.


Okay, indrømmet. Denne overskrift er måske på kanten, men ikke desto mindre tæt på at være sand. I modsætning til annoncering i aviser og lignende, hvor du
betaler en tårnhøj pris uanset resultatet, så forholder det sig anderledes med AdWords.

Når du bruger AdWords, betaler du nemlig kun, hver gang en søgende rent faktisk klikker på en af dine annoncer. Denne type annoncering kaldes også PPC,
eller Pay Per Click.

Det vil altså sige, at hvis du skyder 1.000 kroner ind i din kampagne, men ingen klik får, så har du stadig 1.000 kroner stående på kontoen. Den var ikke
gået i lokalsprøjten.

Men skal du så bare fyre tusinder og atter tusinder ind i AdWords-kampagner og så håbe på det bedste? Det kunne være bekvemt med at simpelt ’Ja’ her.
Desværre er der dog lidt mere i det end som så.

Som det også blev nævnt i afsnittet længere oppe, så kræver dine annoncer og kampagner skarp relevans for at blive succesfulde. Dette bringer os elegant
videre til næste og sidste punkt:

Bør jeg overveje hjælp udefra?


Du kan sagtens gå i gang med at rode med AdWords selv. Det er faktisk både lærerigt og ganske underholdende, hvis du da ellers har smag for markedsføring.

Dermed ikke sagt, at det ikke kommer til at tage tid at lære at bruge AdWords optimalt. For det gør det – lang tid. Der sidder uddannede
AdWords-konsulenter og marketingbureauer rundt om i Danmark, som har brugt mange år på at lære disciplinen at føre effektive og sælgende AdWords-annoncer
og –kampagner.

Disse skarpe hoveder har en enorm viden og praktisk erfaring, som du kan trække på som virksomhedsejer. Hvis du er en dygtig købmand, ved du også, at det
gælder om at uddelegere de dele af forretningen, som du selv bruger for lang tid eller mentale ressourcer på, og så ellers lægge al din egen tid i dine
egne kompetenceområder.

En AdWords-konsulent kan sagtens koste mellem 2.000-10.000 kroner om måneden, afhængig af omfanget af arbejde naturligvis. Men hvis du selv skal bruge 100
timer på at ordne noget, som konsulenten kan klare på et par timer en sen torsdag aften, så er pengene immervæk givet godt ud.

Hvordan kommer jeg i gang med AdWords?


Nu er du selvfølgelig klar over, hvad Google AdWords er, hvordan det overordnet set fungerer, samt hvorfor det er en hamrende god forretning at benytte
det.

Men hvad så – hvor går du hen nu?

Du har to valgmuligheder:

1. Du går i gang med at læse flere artikler ligesom denne og prøver at lære AdWords at kende indefra på egen hånd.

Eller:

2. Du kontakter en professionel og erfaren konsulent eller bureau, som kan rådgive dig omkring din kampagne og efterfølgende komme med et tilbud på at løse
opgaven effektivt for dig.

Hvis du foretrækker sidstnævnte, og ønsker du at undgå flere timers søgning på Google efter den rette person, er du velkommen til at kontakte mig. Jeg
hedder Anton Hoelstad, og jeg har arbejdet professionelt med netop Google AdWords som ekspert igennem flere år.

Jeg har gode erfaringer med både små, mellemstore og helt store virksomheder. Så uanset hvor stor din forretning er, kan jeg med garanti hjælpe dig videre
med Google AdWords.

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Vi skal overleve på innovationen

By Nyborg Turist

I Danmark har vi rigtig mange flotte seværdigheder. Vi er dygtige til kunst og design, og har et populært ry for selv samme emne i det store udland. Der er en høj efterspørgsel på vores produkter. Det er især vores evne til at anvende vores minimalis...
lovgivning

Sådan kan du bruge jura i din dagligdag

By Nyborg Turist

Mange mennesker tager for givet, helt nøjagtigt hvor vigtigt det er at sætte sig ind i loven og jura generelt. Dette er uden tvivl fordi det umiddelbart virker som et uoverskueligt kompliceret emne. Og dette er ikke usandt. Der er nemlig enormt mange...

Lån penge af en robot ;-)

By Nyborg Turist

Vi kunne simpelthen ikke lade være med at lave sådan en sjov overskrift. Der er nemlig kommet en ny side hvor man kan låne penge, og hvor man skulle tro at det var en robot der sad på den anden side. Der er selvfølgelig tale om robotlån, og det kan d...