Vi skal overleve på innovationen

I Danmark har vi rigtig mange flotte seværdigheder. Vi er dygtige til kunst og design, og har et populært ry for selv samme emne i det store udland. Der er en høj efterspørgsel på vores produkter. Det er især vores evne til at anvende vores minimalistiske forståelse kombineret med innovation. Og måske er det også innovationen vi som samfund skal overleve på. Eller hvad?  

Besøger man gamle danske byer, ses det tydeligt at design ikke kommer fremmed til os. Det ligger helt tilbage fra gamle dage, hvor håndværk og vore kreativitet tydeligt ses på byggerier. Mange danske kirker er et godt eksempel på dette.

Besøger man eksempelvis Ribe domkirke, som i øvrigt er Danmarks ældste by, kan man blive helt målløs over hvordan sådan en magtdemonstration af et byggeri overhovedet kunne lade sig gøre i denne tid. Der er så mange detaljer, og håndværket er udført til absolut perfektion.

Danmark er afhængige af dette – design og innovation – især fordi vi ikke kan konkurrere på produktion. Flere og flere outsourcer stadigvæk deres produktion, da spørgsmålet omkring pris er vigtigere end nogensinde før. Vi vinder medvind på innovation, design og det kreative – ligeledes er der arbejdspladser og økonomisk udvikling at hente.

I Danmark har vi mange anerkendte mærker inden for brugskunst og boligindretning. Blot for at nævne få er det dygtige virksomheder som House Doctor, Bloomingville, Hübsch m.m.

Indenfor mode og fashion har vi Bestseller, hvorunder rigtig mange brands indgår i deres portefølje. Disse er mere eller mindre også kendte i store dele af verden. ECCO sko er også et godt eksempel på et produkt, som i høj grad er noget vi skal være stolte af i Danmark.

Ovenstående er bygget på designforståelse, som medfører danske produkter tilvælges foran konkurrerende brands. Der er et hav af forskellige udbydere ude på markedet, både inden for boligindretning og tøj. Men har man et godt, troværdigt og kvalitetsbevidst produkt er man nået langt.